Hold deg oppdatert om smått og stort som opptar oss i Posisjon
I kommunikasjon- og reklamebransjen har meningene vært delte. I Posisjon bruker vi AI-løsninger når det er hensiktsmessig for både kunden og oss!
De siste to årene har debatten rundt bruken av AI rast. Alt fra svorne tilhengere til hardnakkede motstandere har barket sammen i diskusjoner om dette er starten på slutten – og ikke minst at det kan ta levebrødet fra mange mennesker i kreative yrker – altså sånne som oss selv!
Naturlig skepsis
Gjennom historien har nesten alle teknologiske nyvinninger blitt møtt betydelig skepsis og kritikk fra samfunnet. Da radioen først ble introdusert, fryktet mange at den ville distrahere folk fra viktigere aktiviteter som lesing og sosial interaksjon. Da TVen og senere fargefjernsynet kom, var det bekymringer for at visuelle medier ville skade barns utvikling og føre til sosial isolasjon.
Datamaskinen og internett ble møtt med advarsler om at de ville føre til en fremmedgjøring av menneskelige relasjoner og svekke evnen til kritisk tenkning. Mobiltelefonen, spesielt smarttelefonen, ble anklaget for å distrahere folk fra virkeligheten og skape avhengighet.
Integrert i hverdagen
Til tross for denne skepsisen har disse teknologiene etter hvert blitt integrerte deler av hverdagen vår, og mange av de negative forutsigelsene har enten blitt dempet eller tilbakevist i takt med at samfunnet har tilpasset seg den nye virkeligheten. I dag står vi overfor lignende diskusjoner rundt kunstig intelligens (AI).
Bekymringer som tap av arbeidsplasser, etisk bruk, og AI-systemers potensielle evne til å overgå menneskelig intelligens, speiler den frykten som tidligere teknologier har vekket. Likevel, som historien har vist, har hver teknologisk revolusjon ført til betydelige samfunnsendringer som til slutt har blitt akseptert og integrert i dagliglivet.
Næringspark Syd – et case
I Posisjon har vi lenge tatt i bruk AI-verktøy, men vi bruker de med varsomhet og kløkt. Vi anerkjenner de etiske utfordringene, samtidig som vi mener at hensiktsmessig bruk av de riktige verktøyene kommer både kunden og oss til gode. Det viktigste er at vi som fagpersoner kvalitetssikrer output og bruker AI mer som en hjelpende hånd enn en utfører og ferdigstiller!
I en av de siste casene vi brukte AI var i en kampanje for Næringspark Syd Trondheim – en relativt sett ny næringspark som skal selge tomter til aktører som ønsker å bygge lager, kontrer, distribusjon eller verksted på et område 15 minutter sør for Trondheim sentrum.
Flere muligheter
Området består av 350 mål tomt med utgravd myr, og fremstår per i dag som en byggeplass i tidlig fase. Når det gjelder meglervirksomhet er det vanlig å benytte seg av planskisser og illustrasjoner fra arkitekter for å visualisere prosjekter som er i en tidlig fase. Dette for å skape oppmerksomhet rundt prosjektet, og for å vise mulighetene som ligger åpne.
Modellering og visualisering av konsepter kan være en dyr affære, og til store tunge prosjekter er det ingen vei utenom – man må bruke profesjonelle 3D-animatører og VFX-ekspertise for å få ting til å se ut som de bør og skal. Men i mindre prosjekter der budsjettene er strammere har man ofte vært overlatt til enklere løsninger som skisser, plantegninger i 2D og enkle illustrasjoner.
Tids- og kostbesparende for kunden
For Næringspark Syd var det viktig å vise frem alle de forskjellige mulighetene som ligger i området for en hel rekke aktører i forskjellige bransjer. Og som det ofte er i meglerbransjen – man selger en drøm om hvordan en fremtid muligens kan bli!
Løsningen ble at vi foret AI med bilder fra området slik det er i dag, og fikk visualisert flere typer bygg og bruksområder på bakgrunn av hvordan man ser for seg området kan utvikle seg på sikt. En tidsbesparende løsning og ikke minst kraftig kostbesparende for kunden, som i utgangspunktet aldri ville kunne tatt seg råd til å få utført dette oppdraget manuelt. Vinn-vinn for alle parter der, med andre ord!
Se resultatet på hjemmesidene til Næringspark Syd
I tillegg er det blitt laget annonsesett og brosjyrer med samme AI-generert materiale.
Vi bruker også AI når det gjelder å visualisere konsepter på et tidlig tidspunkt eller når vi trenger en sparringspartner for å drodle ideer til nye konsepter og kampanjer! Men for å si det sånn – fremdeles kommer de beste ideene fra våre egne hoder.
Ta kontakt med en av våre rådgivere dersom du har prosjekter der AI kan tenkes å være at aktuelt hjelpemiddel og en kostbesparende løsning med høy kvalitet!
Nedenfor ser du to tidligere nyhetssaker vi tror du kanskje vi like, ta en titt da vel.