Hold deg oppdatert om smått og stort som opptar oss i Posisjon
Siden høsten 2022 har Posisjon jobbet med å sørge for en fullsatt sal til januar 2024, gjennom målrettet markedsføring, og tett samarbeid med Trøndelag Idrettskrets. Idrettsgallaen har vært avholdt flere steder, oftest på Hamar – og har vært oppfattet som et lukket arrangement for inviterte, og for de som har sitt virke innen toppidretten. Hamar OL-Amfi hadde drøyt 2000 besøkende på Idrettsgallaen 2023. 2024-utgaven finner sted i Trondheim Spektrum med plass til 7500, og krevde en helt annen billettstrategi enn tidligere Idrettsgallaer.
Med dette som bakteppe, var en av de første kommunikasjonsoppgavene å fortelle den norske befolkningen, med hovedfokus på Trondheim og Midt-Norge, at dette er en begivenhet for alle.
Konseptet ble åpenbart: «Idrettsgallaen for alle!». Videre kommunikasjon skulle vekke interesse, skape entusiasme og til syvende og sist føre til billettsalg.
Posisjon satte opp en medie- og kommunikasjonsstrategi som gjaldt for hele 2023. Den startet i det øyeblikket sendingen på Idrettsgallaen 2023 gikk mot slutten, og pågikk tett opp mot arrangementet. Kampanjens del 1 (av 4) som bestod av en 2-3 ukers periode i januar/februar 2023, solgte flere billetter på 10 dager til Trondheim Spektrum, enn det var tilskuere i Hamar på 2023-utgaven av Idrettsgallaen.
Flere vellykkede kampanjer sørget for godt billettsalg, med over 4000 solgte billetter fire måneder før Idrettsgallaen.
1. Kommunikasjon i forkant av billettsalg om åpenheten: vi gikk fra et lukket arrangement til å gjøre det åpent for alle.
2. Vi tok i bruk virkemidler og aktiviteter for å engasjere breddeidretten i Midt-Norge.
3. Vi utarbeidet en definisjon av personas for å målrette kommunikasjonen bedre.
4. Planlegging og gjennomføring av kommunikasjons- og medieplan, med konsistente og tilpassede budskap til ulike målgrupper.
5. Utnyttelse av medieoppmerksomhet rett etter avslutningen av gallaen, ved å booste annonsering og kampanjer mot definerte målgrupper. Dette resulterte i påvirkning gjennom redaksjonell omtale, betalt annonsering og organisk spredning samtidig.
Totalt ble det solgt over 6300 billetter til Idrettsgallaen 2024.
Idrettsallaen fant sted for et fullsatt publikum i Trondheim Spektrum, og ble en festkveld for både lokalbefolkningen og tilreisende. Vi ser frem til å jobbe med Idrettsgallaen 2025! Kanskje ses vi der?
Lyst til å høre mer om hvordan vi jobber med markedsstrategi, planlegging og kommunikasjon knyttet til arrangement?
Kontakt vår rådgiver Torgrim Olsen på to@posisjon.no / 416 77 619
Nedenfor ser du to tidligere nyhetssaker vi tror du kanskje vi like, ta en titt da vel.