Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert om smått og stort som opptar oss i Posisjon

Se våre retningslinjer for personvern
Trenger du hjelp til å finne riktig retning?
Ta kontakt

Idrettsgallaen har vært en årlig begivenhet siden 2002 og er den største direktesendte TV-produksjonen NRK gjennomfører. Idrettsgallaen er en arena som anerkjenner utøvere, lag, trenere og ildsjeler som har utmerket seg innen norsk idrett.

Siden høsten 2022 har Posisjon jobbet med å sørge for en fullsatt sal til januar 2024, gjennom målrettet markedsføring, og tett samarbeid med Trøndelag Idrettskrets. Idrettsgallaen har vært avholdt flere steder, oftest på Hamar – og har vært oppfattet som et lukket arrangement for inviterte, og for de som har sitt virke innen toppidretten. Hamar OL-Amfi hadde drøyt 2000 besøkende på Idrettsgallaen 2023. 2024-utgaven finner sted i Trondheim Spektrum med plass til 7500, og krevde en helt annen billettstrategi enn tidligere Idrettsgallaer. 

Med dette som bakteppe, var en av de første kommunikasjonsoppgavene å fortelle den norske befolkningen, med hovedfokus på Trondheim og Midt-Norge, at dette er en begivenhet for alle.

Konseptet ble åpenbart: «Idrettsgallaen for alle!». Videre kommunikasjon skulle vekke interesse, skape entusiasme og til syvende og sist føre til billettsalg. 

Posisjon satte opp en medie- og kommunikasjonsstrategi som gjaldt for hele 2023. Den startet i det øyeblikket sendingen på Idrettsgallaen 2023 gikk mot slutten, og pågikk tett opp mot arrangementet. Kampanjens del 1 (av 4) som bestod av en 2-3 ukers periode i januar/februar 2023, solgte flere billetter på 10 dager til Trondheim Spektrum, enn det var tilskuere i Hamar på 2023-utgaven av Idrettsgallaen.

Flere vellykkede kampanjer sørget for godt billettsalg, med over 4000 solgte billetter fire måneder før Idrettsgallaen.

1. Kommunikasjon i forkant av billettsalg om åpenheten: vi gikk fra et lukket arrangement til å gjøre det åpent for alle.

2. Vi tok i bruk virkemidler og aktiviteter for å engasjere breddeidretten i Midt-Norge.

3. Vi utarbeidet en definisjon av personas for å målrette kommunikasjonen bedre.

4. Planlegging og gjennomføring av kommunikasjons- og medieplan, med konsistente og tilpassede budskap til ulike målgrupper.

5. Utnyttelse av medieoppmerksomhet rett etter avslutningen av gallaen, ved å booste annonsering og kampanjer mot definerte målgrupper. Dette resulterte i påvirkning gjennom redaksjonell omtale, betalt annonsering og organisk spredning samtidig.

Totalt ble det solgt over 6300 billetter til Idrettsgallaen 2024.

Idrettsallaen fant sted for et fullsatt publikum i Trondheim Spektrum, og ble en festkveld for både lokalbefolkningen og tilreisende. Vi ser frem til å jobbe med Idrettsgallaen 2025! Kanskje ses vi der?

Lyst til å høre mer om hvordan vi jobber med markedsstrategi, planlegging og kommunikasjon knyttet til arrangement?
Kontakt vår rådgiver Torgrim Olsen på to@posisjon.no / 416 77 619

Lyst til å lese mer?

Nedenfor ser du to tidligere nyhetssaker vi tror du kanskje vi like, ta en titt da vel.

Hold deg oppdatert om smått og stort som opptar oss i Posisjon