Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert om smått og stort som opptar oss i Posisjon

Se våre retningslinjer for personvern
Trenger du hjelp til å finne riktig retning?
Ta kontakt

Kan man skape utvikling i dyrtid?

Mange bedrifter og næringer opplever utfordrende tider, på lik linje med befolkningen ellers. Men det betyr ikke at alt håp er ute: bedrifter KAN oppnå vekst i en uforutsigbar økonomisk periode, selv når budsjetter er stramme.

Det finnes gode løsninger selv om markedsbudsjettet krymper. Her er noen gode råd for å oppnå vekst i bedriften selv i en utfordrende økonomisk periode.

Kutt klokt

Når budsjetter er stramme, bør bedrifter vurdere kostnadskutt, inkludert markedsføring. Men kuttene må gjøres klokt. Å redusere markedsføringsbudsjettet ukritisk kan føre til langsiktige tap. Det er viktig å opprettholde støtten til merkevaren din og forstå hvordan kundenes behov endrer seg. Les mer om posisjonering og merkevarebygging her

Forbrukere blir mer forsiktige med pengebruk i økonomiske nedgangstider. For å tilpasse seg dette må bedrifter justere kommunikasjonsstrategien, samt forstå hvilke produkter og tjenester som er viktige i øyeblikket, og tilby løsninger som svarer til disse behovene. 

Det er viktig å forstå hvordan produktene og tjenestene dine passer inn i kategorier som nødvendighetsprodukter, luksusgoder, det som kan utsettes og produkter som er mer overfladiske. I nedgangsperioder prioriterer forbrukerne nødvendigheter, men også luksus. Bedrifter som tilbyr disse bør tilpasse markedsføringen sin for å appellere til forbrukernes behov. Bedrifter som tilbyr de to siste kategoriene bør jobbe med posisjonering og ruste seg for fremtiden. Ikke vent med å kartlegge dine muligheter til etter ting har snudd. Da har de beste allerede passert deg.
 
Posisjon lang erfaring med posisjonering. Les mer om våre tjenester her

ASK-modellen

I over 20 år har vi dyrket ASK-modellen: Analyse, Strategi og Kommunikasjon, fordi vi er overbevist om at det er kombinasjonen av disse tre elementene som er de viktigste bærebjelkene for ønsket og varig effekt.

Vi i Posisjon drives av å levere framgang til kundene våre.

Hanne Walstad – daglig leder

Ofte betyr det at vi utvikler og gjennomfører markedsføringskampanjer som endrer målgruppers holdninger og atferd. Andre ganger er jobben vår å tilføre kunnskap om markedet, forløse potensialet i mennesker og organisasjoner, eller å utvikle bedrifters forretningsmodeller.

ASK-modellen er gull verdt for å kunne spisse din markedskommunikasjon og få mest mulig ut av hver eneste krone på et stramt budsjett.

Å redusere markedsføringsbudsjettet ukritisk kan føre til langsiktige tap. Det er viktig å opprettholde støtten til merkevaren din og forstå hvordan kundenes behov endrer seg.

Husk – det kommer bedre tider

Selv om det kan være fristende å redusere markedsføringsbudsjettet i tider med økonomisk usikkerhet, er det viktig å huske at markedsføring spiller en kritisk rolle i å opprettholde merkevaren og holde den synlig for forbrukerne. Les om TrønderTaxi – helhetlig merkevare

Det er viktig å balansere markedsføringsbudsjettet nøye. Vurder mer kostnadseffektive markedsføringskanaler. Analyser og mål resultatene av markedsføringskampanjene dine for å sikre at du får mest mulig ut av hver krone. 

Bedrifter som kutter markedsføringsbudsjettet for hardt, kan miste sin posisjon og oppleve en vanskeligere gjenopprettingsprosess når økonomien bedrer seg.

Forbered deg ved å forstå endringer i forbrukeratferd. Dette kan inkludere å utvikle nye produkter eller tjenester som svarer på endrede behov og verdier, samt tilpasse markedsføringen for å appellere til de nye verdiene og holdningene til forbrukerne. Vær fleksibel og klar for fremtiden. 

Ikke gjør alt selv – strategisk kommunikasjon er viktig

Enkelte bedrifter kutter ned på markedsføringsbudsjettene ved at de velger å utføre kommunikasjonsoppgaver internt, i stedet for å benytte seg av profesjonelle aktører. Dessverre fører denne praksisen ofte til at medarbeidere som mangler nødvendig erfaring og kompetanse blir pålagt å utføre kritisk kommunikasjonsarbeid. Disse medarbeiderne kan ende opp med å håndtere verktøy og strategier de ikke har tilstrekkelig kjennskap til, noe som kan føre til uheldige konsekvenser.

Effektene av å kutte ned på markedsføringsbudsjettene og overlate arbeidet til uerfarne ansatte kan vise seg å være ødeleggende på lang sikt. Når viktig kommunikasjon ikke utføres profesjonelt, kan det resultere i svekket merkevareomdømme og redusert markedsprofil. Kundene er ofte kresne når det gjelder kvaliteten på kommunikasjonen de mottar, og feil eller misforståelser kan føre til tap av tillit og lojalitet. Derfor er det avgjørende at bedrifter nøye vurderer konsekvensene av markedsføringskutt og sikrer at selv i vanskelige tider opprettholder de en høy standard for profesjonell kommunikasjon for å beskytte sitt omdømme og sin markedsposisjon. 

Strategisk kommunikasjon og markedsføring forblir viktige, selv når budsjetter er stramme. Vær smart, fleksibel og klar for fremtiden.

Er din merkevare rigget for 2024?

Selv om samfunnsøkonomien nå kan oppleves som utfordrende, kan bedrifter oppnå vekst ved å tilpasse seg endrede forbrukerbehov, velge produkter klokt, administrere investeringer nøye og forberede seg. Ved riktig kommunikasjon i nedgangstider har man en gylden mulighet til å bygge merkevaren enda sterkere enn før. Med de rette grepene kan Posisjon være med å forme din nye strategi på en kostnadseffektiv måte. Bygg en sterk merkevare og identitet

Lyst til å høre mer om hvordan vi jobber med analyse, strategi og kommunikasjon?
hw@posisjon.no / 95038500

Lyst til å lese mer?

Nedenfor ser du to tidligere nyhetssaker vi tror du kanskje vi like, ta en titt da vel.

Hold deg oppdatert om smått og stort som opptar oss i Posisjon