Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert om smått og stort som opptar oss i Posisjon

Se våre retningslinjer for personvern
Trenger du hjelp til å finne riktig retning?
Ta kontakt

Bussjåførmangelen i landet er beretningen om en varslet krise. Hvert år er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge. Rekrutteringen er krevende, og utfordringene vokser.

Vi kaller det verditransport

Den enorme mangelen på sjåfører kan fort bli en hindring for utviklingen av bærekraftig kollektiv byutvikling. Som Norges største transportselskap er Vy Buss sitt ansvar bevisst, og har derfor måttet ty til, om ikke drastiske, men ihvertfall kreative grep for å sikre tilfang til denne yrkesgruppen.

Sammen med Vy Buss har vi i Posisjon jobbet strategisk, målrettet og ikke minst helhjertet, for å forhindre at fremtidens dystre spådommer skal bli en virkelighet.

Vi har i fellesskap jobbet for å ivareta det som er bærebjelken for offentlig transport; nemlig å rekruttere mennesker som frakter mennesker. Vi kaller det verditransport.

En kampanje med høyt engasjement!

Vy Buss forsto tidlig at for å tiltrekke seg kvalifiserte søkere og samtidig bygge et positivt omdømme for bransjen, må man tenke nytt. Pilotprosjekt har blitt igangsatt her i Trondheim, og målet var tydelig: 12 utvalgte skulle få førerkortet for buss, ingen kostnader – helt gratis. Og ikke nok med det; de 12 heldige er sikret fast jobb og sikker inntekt. Vi ga kampanjen navnet «De 12 utvalgte». Med en helhetlig tilnærming til oppgaven ble det opprettet en landingsside tatt ut av det eksisterende Vy-univers. Dette gjorde vi for å hindre at vi mistet kvalifiserte søkere. Navigasjonen på en konsernside er tross alt ganske kompleks. Denne landingssiden ble portalen til 420 entusiastiske søkere. Den var både informativ, engasjerende og enkel å navigere i. Den informerte raskt og enkelt om rekrutteringsprosessen, fordelene ved yrket og om Vy Buss som selskap. Les om posisjonering og merkevarebygging

En karriere for alle

Hovedmålgruppen for kampanjen var begge kjønn i alderen fra 25 – 50 og geografisk nedslagsfelt var Trondheim og aksen mot Orkanger. Kanalvalg for kampanjen var Snapchat, Meta og programmatisk (retargeting).

Jeg hadde håpet på mellom 50 – 100 kandidater å velge fra, men responsen har vært overveldende. Det blir litt av en jobb med utvelgelsen, men den jobben gjør vi med glede. Jeg er også spesielt fornøyd med at det var såpass stor variasjon i søkermassen. Menn og kvinner fra alle yrker og med ulik bakgrunn har søkt. Bussjåførjobben er ikke for alle – men den passer for mange. 
Kenneth Bratt, Områdesjef Vy Buss


Kampanjen synliggjorde at dette er et yrke som kan forme fremtiden din, uansett hvem du er eller hvor du kommer fra. Den bryter med det klassiske stereotypien, og viser at bussjåfører er unge, kvinner, menn, og mennesker fra alle slags bakgrunner.

For å bygge et positivt omdømme for Vy Buss som arbeidsgiver, ble det i tillegg lagt vekt på ansattfordeler og muligheter for personlig og profesjonell utvikling.

Fabelaktig respons

Kampanjen ble lansert 6. juli og fristen for påmelding var 10. august i år. Gjennom kampanjeperioden ble annonsene sett hele 2 129 718 ganger. Den resulterte i over 15 000 klikk, og en klikkfrekvens på 0,69 %. Kostnaden pr 1000 visning lå på 56,87 kr, noe som viser til en svært kostnadseffektiv innsats. Og ikke minst; hele 420 sendte inn sin søknad og uttrykte dermed lyst og ønske om å bli en av de 12 utvalgte.

Gjennom kampanjen har Vy Buss bevist at en kombinasjon av strategi, digital synlighet, emosjonell appell og omdømmebygging kan føre til suksessfull rekruttering.

Hvis vi i fellesskap greier å kommunisere forutsigbarhet, stabilitet og trygghet for bussjåføren, og for passasjeren, har vi kommet langt på vei.

Teknisk utvikling av landingssiden er det våre gode samarbeidspartnere i Webtron som har stått for, mens mediebyrået Octi har sørget for ypperlig medierådgivning og plassering. Er din merkevare rigget for 2024?

Ønsker du sparring knyttet til rekruttering eller går med en idé om en kampanje som trenger igangsettelse, optimalisering, eller bedre resultat? Ikke nøl med å ta kontakt.

hw@posisjon.no / 95038500

Lyst til å lese mer?

Nedenfor ser du to tidligere nyhetssaker vi tror du kanskje vi like, ta en titt da vel.

Hold deg oppdatert om smått og stort som opptar oss i Posisjon